5e wandeldag GR10

Vandaag zijn we gestart om 7.45 uur vanuit Les Vielettes richting Cauterets, een tocht van toch 21km en uiteindelijk 9 uur. De boekjes kloppen niet🙁. 1167m klimmen en 1329m dalen. De Centrale Pyreneeen zijn totaal anders dan in het begin. Hier is het enorm stijgen en weer flink dalen. Loodzwaar voor de beentjes met 17kg op je rug. Het begon met een mooi stuk wandelen langs lac d'Estaing waar de wolken nog laag stonden.
Vervolgens een loeizware klim richting col d'Ilheou op 2242m hoogte. Eerst een stuk door het bos en daarna over een kale berg. Ijskoud was het bovenin met veel wind. Af en toe loop je langs een mooie Cabane (foto Cabane de Barbat op 1850m) waar je ook kunt overnachten.
De uitzichten waren weer toppie
En soms krijg je te maken met steile afdalingen
Na een stukje afdalen kom je uiteindelijk bij lac d'Ilheou en een refuge waar we onze eiwitjes hebben genuttigd om de spiertjes op peil te houden😃
Gisteren hadden we ons dagelijkse wasje gedaan, alleen onze kleertjes waren nog nat. We hebben meteen de kale refuge een beetje aangekleed om ons spulletje te drogen😂Helaas door de ijskoude wind droogde t niet erg😔
Vervolgens zijn we begonnen aan onze afdaling van zo'n 1300m, wat minder is voor je knietjes. Maar onderweg loop je dan nog tegen een mooie waterval aan👍
Aan het eind van een lange weg kwamen we aan bij Cauterets. Een grote wintersportplaats en kuuroord met luxe hotels, stijlvolle gebouwen en thermaalbaden. Het is de toegangspoort tot het parc national des Pyrenees Occidental.
We slapen vannacht in Gite Beau Soleil (maar heel de dag weinig zon gezien :)). Totaal hebben we nu 78km gelopen met belachelijk veel hoogtemeters (6487m). Soms ben ik blij dat we in NL wonen. Morgen gaan we richting Luz-Saint-Saveur, maar eerst gaan we even ons dagelijkse biertje(suikers😃)drinken.